tirsdag 22. januar 2013

"Det har jeg aldri gjort før... så det kan jeg helt sikkert!" -Pippi


Det har lenge vært "in" å både strikke og hekle, mye flott kan lages om man er kreativ og flink, og det ble liksom litt frustrerende når man ikke kunne noen av delene. Når de andre venninnene valgte forming som valgfag på ungdomskolen, valgte jeg sløyd. Det var mer i min interesse.

I fjor tok jeg fatt på problemet og lærte meg å strikke rett. For et par måneder siden gikk jeg inn for å lære å strikke vrangt også, hehe, men syntes arbeidet tok for lang tid før det ble resultater. Så tok jeg fatt på heklingen...og her har jeg funnet min greie, tror jeg! Endelig :)

Resultatet synes med en gang og jo større det vokser jo mer hektet blir man!
Ble inspirert av SEBRA sine barnetepper og tenkte at det måtte jo være mulig å lage slik selv! Jeg visste at min svigerinne hadde laget et slik heklet gulvteppe av gamle laken/sengesett og satte dermed i gang letingen etter en forståelig oppskrift  på nettet. Nå skal det også sies at jeg har en heklebok som viser alt man vil lære seg av hekling, så grunnteknikker var pugget før jeg satte igang.

Jeg er så heldig at min mormor har et helt loft med stoffremse-nøster etter sin tid med veving og dermed gjorde det arbeidet mye lettere, det var jo bare til å sette i gang....og voila! Her er det endelige resultat:


Noen bedre løsninger har jeg lært til neste gang jeg skal lage teppe, men til å være første gang jeg har heklet noe som helst -er jeg veldig fornøyd. Satte Emiliam sin gåvogn på for å vise dere størrelsen på teppet.





Favoritt farger


  Gjenbruk på høyt nivå av gamle laken, kjoler, bukser, pledd  og sengetøy!

2 kommentarer:

  1. Hei:) Så flott teppet ditt vart! Nydelege farger du har brukt:) Du har forresten en kjempefin blogg som eg har lyst å følge vidare!
    Ha ein fin kveld!
    Klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Jo, tusen takk for oppskrift!! :) Var kjempe gøy å lage det også, litt vondt i ryggen underveis, men det var glemt når resultatet stod ferdig! ;)
      Har følgt din blogg i det i siste og liker den veldig godt. Er ny på blogspot, har blogget i to år på blogg.no, men fant ut at det var på tide å skifte til denne plattformen hvor det er lettere å følge med på dere andre også!

      Klem!

      Slett